عنوان خبر :   با همکاری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان؛ اولین همایش ملی پارک‌‏های ملی و مناطق تحت حفاظت برگزار شد


 با همکاری سه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، حکیم سبزواری و تربیت مدرس و نیز سازمان٫ حفاظت محیط زیست و با هدف فراهم ساختن فرصتی برای تبادل اندیشه و تجربه بین متخصصان و صاحب‏ نظران علوم مرتبط با حفاظت و مدیران اجرایی و حفاظت‏ گران، اولین همایش ملی پارک‏‌های ملی و مناطق تحت حفاظت در کشور در پارک ملی و ذخیره‌گاه زیست کره گلستان برگزار شد.

 در راستای محورهای این همایش که در برگیرنده زمینه‌های مختلف حفاظت و مدیریت کارآمد در مناطق تحت حفاظت و چالش‏های موجود در این مناطق بود، تعداد ۱۰۱ مقاله دریافت شد که از این تعداد ۷۴ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.

 تعداد ۳۰۰ نفر از مدیران اجرایی سازمان حفاظت محیط‏زیست، مسئولین سه استان هم‏جوار پارک، روسای پارک‏‌های ملی کشور، محیط‏ بانان، کارشناسان، پیش‏کسوتان و کنشگران محیط زیست، خبرنگاران و برنامه‏ سازان رسانه‏‌ای، اساتید دانشگاه و دانشجویان در همایش شرکت کردند.

در این همایش شش پنل سخنرانی تحت عناوین: تنوع زیستی و خدمات اکوسیستمی در مناطق تحت حفاظت، تعارضات و تهدیدها در مناطق تحت حفاظت، ذخیره‏گاه‌های زیست کره: مکانی برای کاهش تعارضات حفاظت و توسعه، گردشگری در مناطق تحت حفاظت و نقش آموزش و تفسیر در حفاظت، چالش‌ها و راهبردهای قانونی و مدیریتی در مناطق تحت حفاظت، حفاظت مشارکتی در مناطق تحت حفاظت برگزار شد و در این پنل‏ها ۲۰ تن از اساتید، مدیران اجرایی و دکتر سباستین اشمیت و نیزار هانی از مدیران کمیته جهانی حفاظت IUCN به عنوان سخنرانان بین‌المللی به سخنرانی پرداختند.

 در حاشیه این همایش کارگاه‌های تخصصی با موضوع مدیریت مشارکتی در ذخیره‏ گاه زیست کره گلستان و آسیب شناسی اجرای طرح‌های مدیریت مناطق تحت حفاظت، کارگاه مطالعات میدانی حیات وحش و برگزاری بازدیدهای میدانی از پارک ملی گلستان برگزار شد.

 حضور کارشناسان و محیط‌بانان به عنوان نیروهای صف در کنار دانشگاهیان و تبادل نظر و هم‏اندیشی آنها و نیز حضور جوامع محلی محدوده ذخیره‌گاه زیستکره گلستان بصورت ارائه مراسم سنتی و غذاهای محلی از جمله نکات برجسته‌ای بود که می‌توان به آن اشاره کرد.

 گفتنی است در پایان این همایش مقرر شد با توجه به لزوم تداوم هم‏اندیشی در زمینه موضوعات مختلف مرتبط با مناطق تحت حفاظت، دومین همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت در بهار ۱۴۰۳ در محل پارک ملی و ذخیره‌گاه زیستکره تنگ صیاد در استان چهارمحال بختیاری برگزار شود.

 تاریخ ارسال خبر :   17 خرداد 1402 - 15:47    |     تعداد بازدید :   270
 ارسال کننده :   روابط عمومی    |      کد خبر :   16848
 کلید واژه ها :   دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان- همایش ملی - همایش پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت
نظر شما

حاصل عبارت  24 + 7 :